Euler Hermes doporučuje 10 kroků, jak mít pohledávky pod kontrolou

19.10.2016

Platby po lhůtě splatnosti ztrpčují život skoro každému podnikateli. Působí problémy v oblasti cash flow a v konečném důsledku mohou ovlivnit i výši ziskových marží. Jedinou účinnou prevencí je dobrá politika řízení pohledávek. Základní pravidla dobré politiky řízení pohledávek trefně shrnula pojišťovna Euler Hermes do 10 kroků obsahujících doporučení, jak se vyhnout platbám po lhůtě splatnosti a jak je případně zvládnout. Jejich výčet níže uvádíme: ​​ 

10 kroků, jak mít pohledávky pod kontrolou:

  1. Poznejte své zákazníky:
    Ujistěte se, zda obchodujete s těmi správnými osobami – poznáte to například z hlavičkového papíru zákazníka, objednávky, faktury, dodací listy a veškeré další dokumenty musí znít na správnou obchodní firmu.
  2. Prověřujte bonitu zákazníků:
    Při provádění nezbytného prověřování kredibility, se neostýchejte požádat své nové zákazníky, aby vám poskytli základní informace o výsledcích jejich hospodaření. To vám umožní zhodnotit, zda riziko, které na sebe berete, když jim poskytujete obchodní úvěr, je komerčně přijatelné.
  3. Dohodněte se na jednoznačných obchodních podmínkách:
    Váš nový zákazník by měl podepsat vaše obchodní podmínky a porozumět jim ještě před zahájením obchodování. Pokud, například, platební podmínky zmíníte, až když vystavujete fakturu, může to být příliš pozdě.
  4. Trvejte na kvalitní dokumentaci:
    Nezapomeňte, že písemná smlouva obsahující konkrétní ujednání o předmětu smlouvy a ceně, spolu s potvrzenými doklady o dodání vašeho zboží či služeb, vám výrazně usnadní dokazování vašeho nároku v případě vzniklého sporu nebo uplatnění vašich pohledávek v rámci insolvenčního řízení.
  5. Stanovte správné úvěrové podmínky a limity:
    Podrobnější znalost podnikání a finanční historie vašeho zákazníka může pomoci stanovit odpovídající podmínky a limity. Toho lze dosáhnout prostřednictvím pojištění úvěrů nebo prověřováním bonity nových zákazníků. Stanovte jednoznačné platební podmínky a ujistěte se, že je s nimi zákazník seznámen.
  6. Využívejte správné postupy správy pohledávek:
    Ujistěte se, že užíváte odpovídajícím způsobem zdokumentovaný postup kontroly kreditu, sledujte své neuhrazené denní prodeje a podnikněte včasné kroky, abyste měli své pohledávky pod kontrolou.
  7. Pravidelně komunikujte:
    Buďte zdvořilý, profesionální, ale důslední. Udržujte kontakt a trvejte na termínech.
  8. Buďte aktivní:
    Nečekejte, až se něco pokazí… Obraťte se na své zákazníky ještě před uplynutím lhůty splatnosti jejich závazků a ujistěte se, že nemají ohledně jejich úhrady žádné pochybnosti ani problémy. Dojde-li k opoždění platby, ihned se u svého zákazníka ujistěte, že sliby dodrží.
  9. Neberte šeky:
    Požádejte zákazníky, aby platili elektronickým převodem nebo prostřednictvím bezhotovostní platby (Direct Debit); pokud to jde, vyhněte se čekání na úhradu prostřednictvím šeku.
  10. Mějte v záloze nezávislou firmu zabývající se inkasem pohledávek:
    Ujistěte se, že máte k dispozici možnost vyvíjet na dlužníka nátlak. Existence nezávislé firmy na inkaso pohledávek utvrdí vašeho zákazníka, který platí pozdě, že své podnikání myslíte vážně.

 

Adidas shoes | Women's Nike Air Force 1 Shadow trainers - Latest Releases , Ietp